dinsdag 14 augustus 2012

Hapjournaal

Mijn eetdagboek van gisteren:

De ochtend begon met een glas lauw water met citroensap, en een half glas cranberrysap (Healthy People). Als ontbijt 100 g yoghurt met een halve banaan in plakjes, wat amandelschaafsel en wat lijnzaad. In de loop van de ochtend nog een kop koffie en een glas water.

Als lunch 6 schijfjes komkommer (dienen voor mij vaak als 'crackers') met nog wat Hummus De Luxe van afgelopen weekend en wat krabpasta (fijn product voor als je even behoefte hebt aan iets zouts). Later in de middag een kop thee met een Brownie bonbon, een glas tomatensap met citroensap en Greens en een glas water. 's Avonds hebben vriendlief en mijn 2 zoontjes spaghetti Carbonara gegeten, ik heb voor mezelf de spaghetti vervangen door courgette-spaghetti (even in kokend water geblancheerd, héérlijk!). De spekjes uit het originele recept heb ik vervangen door de spekreepjes van Tivall, veel beter te verteren voor mij! Èn goed van smaak! Ook de heren kon het bekoren, jippie! In de avond nogmaals een kop koffie, 2 glazen water en wat borrelhapjes: plakjes leverworst en 2 plakjes komkommer met kruidenkaas.

Zoals ik al eerder heb geblogd, ben ik behoorlijk enthousiast over Raw Food! Hoewel ik meer van hartige dingen hou, heb ik ook af en toe behoefte aan iets zoets. Is ook 'gewoon gezellig', iets bij de koffie.... Je kent het vast wel. Jeroen is een echte zoetekauw en maakt regelmatig heerlijke baksels, maar wel vol vet en suiker..... Ik probeer dus af en toe een 'gezonde' tegenhanger te creëeren en ik moet zeggen: de Brownie bonbons zijn super! Zóóó lekker! Het vult goed en bevat goede ingrediënten. Probeer ze eens, ze zijn nomnomnom! And Raw!!!!!!

Brownie Bonbons:

  • 3/4 kop rozijnen
  • 10 Medjool dadels (3/4 kop, indien droog, eerst even half uurtje in laagje water weken)
  • 4/6 fijngesneden aardbeien
  • 2 tl carobe (dit had ik niet in huis en heb ik vervangen door 1 tl cacao en 1 tl Herbalife-chocolade(shake-)poeder
  • 1/4 kop geschaafde kokos
  • Extra kokosschaafsel voor de afwerking
Doe de rozijnen, dadels, carobe, en kokos in de keukenmachine en mix dit tot een dikke pasta-achtige substantie. Schep 1,5 tl op je hand en maak er een plakje van (alsof je een koekje aan het vormen bent). Doe in het midden een stukje aardbei en vouw 'het koekje' dicht. Rol het door je handen totdat het balletje mooi rond is. Vorm zo van de pasta de overige bonbons. Als laatste rol je ze door het overige kokosschaafsel en presenteer je ze in een mini-cupcake vormpje. Met deze hoeveelheid kun je ongeveer 9/10 bonbons maken.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten