dinsdag 14 augustus 2012

Moules... sans frites!

Zondag blogde ik al enthousiast over het weekendje La France dat vriendlief en ik hebben genoten. Met zulk mooi weer, in zo'n mooie omgeving... Heerlijk!

Ook gaf ik al aan dat ik het eerder dit seizoen tijdens mijn eerste vakantie (sinds mijn WLS 2 -maagband-) best moeilijk vond om 'goed' te eten. Ik kookte wat minder en at meer buitenshuis, maar oef.... Dat valt lastig te plannen en dus was het soms lastig keuzes te maken. Maar, al doende leert men (de tweede week ging al veel beter dan de eerste); hopelijk helpen mijn tips ook jou op weg! Zo had ik tijdens die bewuste vakantie ontdekt dat mosselen prima 'vallen' bij mij, en dus stond dat voor afgelopen weekend ook al op het menu (lees: in mijn gedachten -> Franse kust, mosselen; moet te doen zijn, toch?). En zo gezegd zo gedaan, de eerste avond heerlijk genoten van de Moules Roquefort, en de volgende dag als lunch nogmaals in de variant van een 'cassolet', als voorgerecht op de kaart. De serveerster in kwestie benadrukte nog dat het maar een klein schaaltje zou zijn, maar dat was meer dan prima voor mij als lunch! Zó vrolijk word ik daarvan!

Beide varianten waren heerlijk! Snel thuis nog eens maken!




Moules Roquefort:

  • 1 kg mosselen, gewassen (pp)
  • scheutje olijfolie
  • 1 ui fijngesneden
  • 2 tenen knoflook, in plakjes gesneden
  • 1 stengel bleekselderij, in stukjes gesneden
  • Witte wijn, 250 cl
  • Crème fraiche
  • Stukje Roquefort, of andere pittige blauwaderkaas (hoeveelheid naar smaak)
  • Peper, naar smaak
Verwarm de olijfolie in een mosselpan en fruit hier zachtjes de fijngesneden ui, bleekselderij en wat later de knoflook aan (let op: uien moeten glazig blijven, niet bruin worden). Doe de gewassen mosselen erbij en giet de witte wijn erbij. Breng het aan de kook, doe de deksel op de pan en schud de pan na 2 minuten. Herhaal dit na 2 minuten nogmaals. Kijk of de mosselen al open zijn, anders herhaal je het omschudden nogmaals totdat alle mosselen open zijn. Doe ondertussen in een klein steelpannetje de crème fraiche en Roquefort samen en laat dit zachtjes op laag vuur even doorwarmen. Eventueel nog extra op smaak brengen met wat peper. Als de mosselen allemaal open zijn, giet je het crème fraiche-mengsel erbij en schud je het nog eenmaal om. Let op: mosselen die dicht blijven niet opeten!

Als je genoten hebt van je zelf-klaargemaakt mosselen, gooi het vocht dat achterblijft niet weg! Pak een lepel en eet de rest als soep, net zoals de Fransen (of, als je wel brood kunt eten, een stukje brood erin soppen)! Het vocht kan ook goed dienen als basis voor een saus bij een stuk gegrilde vis (vocht in laten koken en desnoods iets binden met wat allesbinder/papje van maïzena, afmaken met wat versgeknipte kruiden, denk hierbij aan peterselie, rozemarijn, tijm, bieslook, koriander..... Wat je lekker vindt!).

's Avonds, aan het eind van ons heerlijk weekendje, heb ik als avondmaaltijd wederom een voorgerecht gekozen, sashimi! Nogmaals, het is fantastisch om te ervaren dat een voorgerecht meer dan genoeg is voor mij. Ik probeer daarin verstandige keuzes te maken en dit was er dan ook zo één. Simpel, maar superlekker èn gezond èn lichtverteerbaar!


Bon appetit!

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten