vrijdag 21 september 2012

Ontbijtje...?

Over het belang van het nuttigen van een ontbijt is al veel gezegd en geschreven. Gelukkig vind ik het zelf geen straf om te ontbijten, en probeer hiervoor dan ook de tijd te nemen èn zoveel mogelijk af te wisselen. Ik ben ook blij dat Jeroen en mijn oudste er net zo over denken. S staat iedere ochtend zelf op tijd op en gaat voor Jeroen en hemzelf de tafel dekken, hoe goed is dat voor een jongen van 9 (zegt deze moeder met gepaste trots....)? Met mijn onregelmatige werk slaat hij mijn 'bordje' voor het gemak maar even over... Ik schuif wel aan, als ik er wèl ben!

Deze week wilde ik Jeroen verrassen met een heerlijke Peach Crumble, als ontbijt! En dat is gelukt! Zoooooo lekker en wederom simpel klaar te maken! Het vult bovendien uitstekend! Zeg nou zelf, dit is toch heerlijk als 'afwisseling'?

 

Peach Crumble:

Crumble:

  • 1 kop walnoten
  • 1/2 kop geraspte kokos
  • 1/2 kop dadels
  • 1/3 kop havermout
  • beetje zout
  • 1 tl vanille-essence, of vers vanillemerg
Doe alle ingrediënten in de keukenmachine en blender tot een Crumble, plakkerige stukjes zeg maar. Als het nog iets te droog is voeg dan een theelepel water toe.

Vulling:

  • blik perziken op eigen sap, of verse perziken
  • 2 dadels
  • vers vanillemerg of beetje vanille-essence
  • beetje kaneel
Doe 3/4 van het blik perziken of 3 of 4 perziken in stukken in de blender/keukenmachine samen met de andere ingrediënten. Mix dit tot een smeuïg geheel. Snijd de overgebleven perziken in stukjes en spatel deze door de smeuïge perzik-massa. Serveer het als een parfait in een mooi glas met om en om een laagje Crumble en vulling. Uiteraard is dit ook een heerlijk dessert! En mogelijkheden genoeg om zelf andere varianten met ander fruit uit te proberen! Kies je favoriete vrucht en ga genieten!

Gisteren was ik vrij en dus kon ik 's middags genieten van een warme lunch, daar had ik zo'n zin in. Maar wel simpel, dus het werd een quesadilla! Zoals jullie misschien al wel weten, ben ik gek op kaas en dus ook op kaasfondue, cheesenuggets.... You name it! Om het wat voedzamer te maken, heb ik het gegeten met heel veel kiemen, vooral de radijskiemen, zoooooo lekker en goed voor je (meer dan op de foto, maar ach, het oog wil ook wat...-:!)! Het heeft dezelfde pittige en licht anijs-achtige smaak als normale radijs, alleen voor mij veel makkelijker te eten/verteren. Kiemgroenten ondersteunen de spijsvertering en zijn een grote bron van anti-oxidanten, vitaminen en mineralen. En makkelijk thuis te kiemen! Daar zal ik zeer binnenkort nog een blog aan wijden....!

Quesadilla:

  • 2 Gordita's
  • enkele plakjes kaas, bv. Cheddar-sandwichkaas, plakjes extra belegen kaas of wat er in huis is...
  • 1 tl sambal
  • radijskiemen
  • 1 tl kokosboter
Smeer de sambal uit over 1 Gordita en beleg deze met de verschillende kaas-plakjes. Bedek met de andere Gordita. Verwarm de boter in een koekenpan en leg de Quesadilla in de pan. Laat de onderkant bruin worden op niet al te hoog vuur, en keer het daarna voorzichtig. Zet het vuur eventueel nog iets lager, doe een deksel over de Gordita. Laat ook deze onderkant bruin worden en laat het kaas smelten. Serveer direct op een warm bord, en presenteer het met de blaadjes van de radijskiemen. 'Gooey Cheese' zeggen ze in het Amerikaans; ik heb er geen ander woord voor, jammiejammie gewoon!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten