maandag 3 september 2012

(O)pa's tuin

In mijn tienerjaren was het allesbehalve cool om te vertellen dat mijn vader een volkstuin heeft. Maar ohohoh, hoe is de tijd (gelukkig) veranderd! Ik vind het geweldig dat hij nog steeds zoveel plezier beleeft aan alles wat groeit en bloeit op zijn tuin, en ik neem maar al te graag producten af! Van courgette tot komkommer, van bonen tot verse aardbeienjam ('homemade' door mijn moeder!). Vandaag een dagje vol gerechten met heel veel van al dat heerlijks van de tuin!

Om de dag optimaal te beginnen heb ik na een cranberrysapje (Healthy People) genoten van een heerlijke bramen-chiapudding (thx to Tina)! Alleen die kleur al, té gek! De smaak is er niet minder om, oh how I love that! Nadat we gisteren gezellig een wijntje hadden gedronken met vrienden, heb ik nog even snel de pudding klaargemaakt, om het vervolgens een nachtje in de koelkast weg te zetten. Weinig werk, en de volgende ochtend heb je een super-ontbijt!

 

Bramen-chiapudding:

  • 1 kleine avocado
  • 1 kop (diepvries-)bramen
  • 2 el chia-seeds (liefst half uurtje geweekt in 4 el water, heb ik dit x niet gedaan; is wel het lekkerst)
  • 2 el agavesiroop (ik vind het lekker als het wat zoet is, 1 el siroop kan ook prima!)
  • 1 el kokosolie
Meng alle ingrediënten in de keukenmachine, behalve de chia-seeds. Als het een crèmig geheel is geworden, de seeds toevoegen en nog even kort mengen met de keukenmachine. Verdelen over 2 glazen en afdekken. Wegzetten in de koelkast. Deze hoeveelheid is voldoende voor 2 porties. Zóóó goed, ongelofelijk!

Later op de ochtend koffie gedronken bij een vriendinnetje (jaja, mèt een koekje) en bij thuiskomst nog wat glazen water op! Vervolgens een heerlijke lunch klaargemaakt, de m'oeufin van Rudolph! Simpel, maar zo lekker...! En zo klaar, het is echt weinig werk! Klik op de link voor het originele recept en probeer het eens! Ook ideaal als brunchgerecht of bij een uitgebreide high-tea!

 

Een kopje thee en een klein stukje chocolade was de verwennerij van vanmiddag. Met een reeks nachtdiensten voor de boeg heb ik vroeg gegeten en heb ik spaghetti met romige marinara-saus gemaakt. Nu eet ik zelf geen spaghetti, maar vervang dit door courgette (vers van de tuin) die met een speciale julienne-snijder tot spaghetti is gesneden. Eén minuutje in kokend water en klaar is de spaghetti! Een super-gadget; ook ideaal voor appel, wortel....etc.

De romige marinara-saus is snel klaar: uitje en knoflook fruiten, wat gehakt o.i.d. rul bakken, blik tomatenstukjes toevoegen en kruiden met gedroogde Italiaanse kruiden (hoeveelheid naar smaak). Eventueel een klein scheutje rode wijn toevoegen. Afmaken met 100 g Ricotta...... Goed doorroeren en klaar is de romige saus! Tijdens het klaarmaken van de saus is het handig om je oven even op 80 graden voor te verwarmen, zet er vervolgens de borden in, dan ben je verzekerd van WARME spaghetti (en die dat ook even blijft!).

Het was een heerlijke dag, hopelijk voor jullie ook! Nu snel slapen, voordat mijn werknacht weer begint! Truste!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten