vrijdag 28 september 2012

Product-alert!!!

Zoals ik al eerder blogde, is het voor een WLS-er soms lastig om 'en route' lekkere, gezonde en makkelijke dingen te eten. Als ik dus wegga, zoals aankomend weekend, dan plan ik de maaltijden zoveel mogelijk van tevoren en tsja.... Dan maar even een koelbox mee in de auto, hihi... Maar goed, daar kom ik volgende week nog op terug!

Op Schiphol is het eigenlijk net zo lastig.... Echterrrr, deze week heb ik bij de AH to Go een geweldig product ontdekt, en dat moet ik ècht even met jullie delen: bakjes gevuld met heerlijke tapas-achtige hapjes (stukjes salami/kaas, verschillende stukjes kaas met dipjes etc.). Niets kan boven vers, maar als het echt even niet anders kan.... En het brengt me gelijk weer op allerlei leuke ideeën... Voor nieuwe kaasplankjes to go bijvoorbeeld... Hebben jullie ook nog leuke suggesties? Laat een berichtje achter, ik ben benieuwd!

Cheddar met chutney van de AH to Go

Eerste 'eigen' variant: geitenkaas met tijm en zelfgekiemde tuinkers (honing ontbreekt op de foto, maar hoort er uiteraard bij!)

Een ander fenomeen waar ik dol op ben, is de welbekende ovenschotel! Supermakkelijk voor als je eters hebt, het is namelijk prima voor te bereiden en op het moment dat het in de oven staat, heb je alle tijd voor je gasten.... (en kijken ze niet op je vingers tijdens het koken, haha!). En er zijn zoveel varianten... Zo heb ik gisteren een Mexicaanse bonenschotel gemaakt, simpel in voorbereiding, boordevol groenten, proteïnen en ook makkelijk eetbaar voor WLS-ers. Iedereen kan gewoon mee-eten! Onderstaand recept is voor ongeveer 4 personen.

 

Mexicaanse bonenschotel:

  • blik bruine bonen (400 ml), uitgelekt en afgespoeld
  • blik Chili-bonen (400 ml)
  • blik tomatenstukjes op sap
  • pakje vegetarisch gehakt (Tivall)
  • 1 courgette, in stukjes gesneden (ik had nog een zak 'restjes' in de vriezer liggen, handig!)
  • 2 uien, in stukjes gesneden
  • 3 tenen knoflook, geperst of fijngesneden
  • Chili-vlokken
  • 2 tl oregano
  • zout en peper naar smaak
  • 2 el Griekse Yoghurt 0% vet
  • 1 el kokosolie
  • 100 g geraspte (30+)kaas
  • 50 g geraspte cheddarkaas
Verwarm de oven voor op 180 graden. Verwarm de kokosolie in een hapjespan en fruit de gesneden ui zachtjes aan. Doe er na een minuut de stukjes courgette bij en de tenen knoflook. Laat dit met de deksel op de pan op niet al te hoog vuur ongeveer 5 minuutjes gaar stoven. Als het daarna wat vochtig is (bv. als je courgette uit de vriezer gebruikt), dan het vocht even afgieten.

In dezelfde pan vervolgens vegetarisch gehakt toevoegen, gevolgd door de stukjes tomaat, bruine bonen en Chili-bonen. Schotel op smaak brengen met oregano, Chili-vlokken (kun je weglaten als bv. kinderen dit gerecht ook eten, dan wordt het milder van smaak), zout en peper. Zachtjes doorroeren en goed verwarmen. Als laatste de yoghurt door het bonenmengsel roeren. Het geheel over gieten in een ovenschaal en bestrooien met de geraspte kaas. Afbakken in de oven voor ongeveer 20-30 minuten.

Uiteraard is het ook mogelijk de Mexicaanse Bonenschotel vanuit de pan direct op te dienen, serveer het voor anderen dan eventueel nog met wat gekookte rijst, een dotje crème fraiche en wat plakjes avocado (in plaats van de gegratineerde geraspte kaas zoals bij de ovenschotel). Natuurlijk is de schotel verder 'aan te kleden' met bovenstaande suggesties, of bv. tortillachips, zelfgemaakte guacamole etc.....

"Je vous souhaite un bon-weekend, jusqu'à la semaine prochaine!"

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten