donderdag 4 oktober 2012

In de bonen... met ontbijtjes!

Wie zegt dat het ontbijt saai is? Hoewel iedereen druk en onderweg is, loont het best de moeite om 's ochtends iets eerder op te staan, om samen (aan tafel) een ontbijtje te nuttigen. Op die manier voorzie je je lichaam van de nodige brandstof voor de activiteiten die dag, kun je samen plannen maken (voor de rest van de week - activiteiten, maaltijden etc...), kun je rustig wakker worden..... En ga zo maar door! Ik sla het nooit over! Bij ons thuis gaat het ontbijt in etappes, zoonlief dekt de tafel en zit vaak als eerste al te eten. Jeroen en ik volgen snel daarna. Wat we eten is erg divers, ik ben er namelijk van overtuigd dat afwisseling in ons voedingspatroon erg belangrijk is. Het varieert van een grote beker Herbalife-shake, tot boterhammen, tot yoghurt met cruesli, tot crackers..... Hieronder de ontbijtjes die ik deze week heb genuttigd; jullie zien afwisseling, gemak en voedzaamheid! Hopelijk geeft het jullie inspiratie; andere suggesties kunnen jullie altijd als opmerking onderaan de blog achterlaten, leuk!

Chocolademousse met pecans en banaan-caramel swirl: chocolademousse volgens recept maken (klik de link aan), gecrushte pecans toevoegen. Van een restje caramel-to-die-for heb ik een heerlijke swirl gemaakt; een banaan (in stukjes gesneden) samen met de de caramel even staaf-mixeren, tot een gladde saus, een super-swirl!
Cracker-gebakje: cracker belegd met chorizo-spread, en 'afgetopt' met een mengsel van fijngesneden augurk, gekookt ei en tomaat. Als laatste wat gepeld hennepzaad en gebroken lijnzaad eroverheen gestrooid. Eventueel naar smaak extra zout/peper toevoegen. Mmmmm....!

Fruit-smoothie: kersen en bramen (uit de vriezer) met de staafmixer gemixed met een banaan, wat jus d'orange en 3 blaadjes basilicum.

Tevens heb ik gisteren weer een heerlijke 'golden oldie' klaargemaakt, een bonenschotel die ik jaren geleden voor het eerst heb gegeten bij mijn goede vriend Gregor. Jaja, ik ben lekker 'in de bonen' (gezien de Mexicaanse bonenschotel die ik ook al onlangs heb klaargemaakt.... I love beans!)! Gregor's bonenschotel is een éénpansmaaltijd, studentikoos makkelijk en lekker. Zelf gebruik ik geen sperziebonen uit blik, maar op die manier kan het haast niet makkelijker. Eventueel kan er nog rijst bij geserveerd worden, maar deze schotel is in principe een complete maaltijd! Ècht, dit moeten jullie eens proberen, zooooo lekker! Alle credits voor jou, Gregor! Al sinds héél véél jaartjes één van mijn favorieten!

Gregor's bonenschotel:

  • 600 g sperziebonen (eventueel uit blik)
  • grote pot witte bonen (niet die in tomatensaus), uitgelekt en afgespoeld met koud water
  • bakje vegetarisch fijngehakt (Tivall)
  • 2 uien, kleingesneden, niet té fijn
  • blik perziken, op eigen sap, in stukjes gesneden
  • 4 el Ketjap Manis
  • 3 tl Sambal Oelek
Indien er verse sperziebonen gebruikt worden, deze schoonmaken, en koken tot ze beetgaar zijn. Afgieten en even opzij zetten. Indien bonen uit blik/pot, bonen laten uitlekken. In hapjespan olie verwarmen en fijngesneden ui fruiten op middelhoog vuur. Als de uien gaan kleuren, het fijngehakt toevoegen en warm laten worden. Sperziebonen toevoegen, alsmede de uitgelekte witte bonen. Voorzichtig roeren (zodat witte bonen niet stuk gaan) en sambal en ketjap toevoegen. Goed warm laten worden, eventueel naar smaak meer/minder sambal toevoegen. Als laatste perzikstukjes toevoegen en het geheel nog even goed warm laten worden.

Dit recept is voldoende voor 4 personen. Ik vind het zelf het lekkerst als het gerecht nog een beetje vochtig (op de bodem) is.... Witte bonen zijn een goede bron van eiwitten, B-vitaminen en ijzer. Wat een heerlijk en goed (!) gerecht is dit, ook perfect om nog even een dagje in de koelkast te bewaren, of om bijvoorbeeld mee te nemen naar het werk! Probeer het!!!!! Nomnomnom!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten