vrijdag 2 november 2012

Het zit 'm in de kleine dingen...

Gisteren deelde ik op Facebook wat ik die dag voelde... Ik had namelijk eerder die ochtend een andere maat uniform voor mijn werk gepast, maatje 38! Uiteraard was ik heel erg blij, maar ik voelde me ook treurig; denkende aan al het gepest vroeger op school, afwijzingen voor functies omdat ik het uniform niet zou passen en ga zo maar door..... Het heeft even geduurd, maar na mijn Banded Gastric Bypass (my second chance at a healthier life), heb ik dat zo bijzondere doel voor mezelf bereikt! Zo bijzonder, en dus ook zo dubbel! Wat fijn was het om alle reacties van vrienden te lezen, die verder kijken dan alleen maar die 'dikke' Irma.... Dat doet zo goed! Thx everyone!

Tijdens deze 'afval-weg' merk ik wel, dat als het goed gaat, het doel steeds verplaatst wordt. Ik moet ervoor oppassen niet teveel gefixeerd te zijn op een gewicht. Het belangrijkste voor mij was het bereiken van een 'normale' kledingmaat, en dat is gelukt! Nu is het zaak om me te focussen op het stabiliseren, fit blijven voelen en conditie verbeteren. Het blijft een strijd die nooit stopt, daar ben ik me heel erg van bewust. Altijd zal ik gezonde keuzes moeten blijven maken, moeten letten op de inname van alle benodigde voedingsstoffen... Altijd zal ik moeten blijven bewegen (dankbaar ben ik voor mijn baan, waarin ik gelukkig met regelmaat wat stukken moet lopen) en ik zal altijd moeten blijven werken aan het mentale gedeelte (waarom ben ik ooit 180 kg zwaar geworden, wat doe ik als ik me niet meer achter het dik-zijn kan verschuilen etc...?)...

Om dit alles te voorzien van een 'mooi randje' vind ik het belangrijk tijd en moeite in iedere maaltijd te steken en af en toe zoonlief of Jeroen (of mezelf, hihi!) eens te verrassen (ook op een doordeweekse dinsdagochtend ofzo...). Zo heb ik afgelopen week heerlijke pancakes voor Jeroen en S klaargemaakt, nomnomnom!

Ricotta-pancakes:

  • 1/4 kop Ricotta
  • 1/4 kop Griekse yoghurt (0% vet)
  • 1 ei
  • 3 el volkoren pannenkoek-mix
  • 1 el geraspte kokos
  • 1 el vanille-shake-poeder (Herbalife, voor wat extra proteïne en voedingsstoffen, is ook te vervangen voor bv. een schepje puddingpoeder, smaak naar wens)
  • kokosolie
Mix de yoghurt en Ricotta door elkaar, kluts het eitje en mix het er vervolgens ook doorheen. Als laatste pannenkoek-mix, geraspte kokos en shake-poeder erbij doe en alles goed mixen (kan met de hand met een garde). In koekenpan kokosolie laten smelten en met eetlepel kleine hoopjes beslag in de pan scheppen (ter grootte van een grote poffer). Zodra onderkant gekleurd is, pancakes voorzichtig omdraaien en andere kant ook bruin bakken. Met bovenstaande hoeveelheid beslag kunnen ongeveer 8-10 pancakes gebakken worden. Te serveren met wat vers fruit, of een klein beetje Ahorn-siroop. Genieten!

Af en toe word ik ook onverwachts verrast, met deze week een prachtige bos bloemen van m'n lief! Super!

Ook heb ik deze week 'cookie-dough balls' gemaakt, om bijvoorbeeld door yoghurt te mengen, weer eens iets anders dan cruesli. De smaak was super, alleen al die kleine balletjes draaien.... Pffff best wel een tijdrovend klusje, dus de andere helft van de mix heb ik simpelweg in de koelkast bewaard. Vanochtend heb ik dit als basis voor een warme crumble gebruikt. De fruitbasis was simpelweg zomerfruit uit de diepvries, opgewarmd in een pan (zonder boter of iets) op laag vuur, met een klein beetje agave-siroop. Deze variant van de crumble, wordt als volgt gemaakt:

Cookie-dough-crumble:

  • 1/2 kop ongezouten cashewnoten
  • 1/4 kop havermout
  • 1/4 kop volkoren meel
  • 1 el Stevia
  • 3-4 el ahorn-siroop
  • merg van 1 vanillestokje
  • 1 tl kaneel (of koekkruiden)
  • snufje zout
Mix in de keukenmachine eerst de cashewnoten en havermout tot een fijngemalen mix. Daarna Stevia, zout, volkoren meel, kaneel en vanille-merg toevoegen. Weer goed door keukenmachine laten mixen. Als laatste ahorn-siroop toevoegen en pulserend mixen, totdat het een samenklevend geheel wordt. Van deze mix kunnen er kleine balletjes gedraaid worden (misschien een leuke job voor de kids?), is te bewaren in de koelkast. Ook is de mix tot een crumble uit te splitsen, eveneens te bewaren in een schaaltje in de koelkast.

Ik heb het gisteren als volgt gegeten: bodem warm fruit (zie boven) in schaaltje en crumble-mix eroverheen verkruimelen. Jammie! Een half schaaltje, meer kreeg ik niet op; maar dit moeten jullie eens proberen, ook super als gezond dessert, zeker nu de koude wintermaanden voor de deur staan! Geniet, vooral ook van de KLEINE DINGEN!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten